22 listopada 2009

Ayumi Hamasaki Against the Music część I "Początki"

Artykuł został napisany z okazji dziesięciolecia kariery muzycznej Ayumi , więc jest trochę przedawniony , ale uważam , ze warto go przeczytać

Ósmego kwietnia 1998 , B'z , jeden z najpopularniejszych zespołów w Japonii , wydał swojego 24 singla i ponownie zdobył szczyt listy ORICON. Tego samego dnia , 19-letnia piosenkarka Ayumi Hamasaki , zmagająca się z przemysłem muzycznym już od jakiegoś czasu , wydaje swój debiutancki singiel. Udaje mu się wspiąć na 20 miejsce na liście ORICON. Tego dnia , ani Ayumi ani jej mentor i producent Max Matsuura nawet nie podejrzewali , że był to dopiero początek bajecznej podroży nie tylko ich samych , ale całego japońskiego przemysłu muzycznego.


Nie da się rozmawiać o ostatniej dekadzie w japońskiej muzyce bez wspominania o Ayumi Hamasaki. W ciągu ostatnich dziesięciu lat Avex Trax został najbardziej liczącą się się firmą fonograficzną na japońskim rynku ,a Ayumi była najlepiej sprzedającym się artystą w wytwórni.
Według raportów finansowych , w marcu 2001 roku , mimo ogólnego spadku sprzedaży płyt, Avex odnotował wzrost o ponad 12% , zarabiając ok 83 miliardy jenów. 40 procent tej sumy to dochody ze sprzedaży płyt Ayumi.
Obserwator przemysłu muzycznego zażartował raz , że sama piosenkarka jest warta tyle co H2 (straty w przemyśle wynoszące około 43 miliarda jenów) Co bardziej imponujące , w 2001 roku 16% dochodu z całego przemysłu muzycznego w Japonii stanowiły wydawnictwa Hamasaki. Dominowała w przemyśle przez prawie 3 lata od 2000 roku. Nawet w 2007 , po prawie 10 latach od debiutu , jej album zarobił ponad 7 miliardów jenów czyniąc ją drugim najlepiej sprzedającym się artystą w danym roku. Taka długość jest wyjątkowa nie tylko dla japońskiego , ale globalnego przemysłu muzycznego.

Więc , jak dokładnie dziewczyna z niekompletnej rodziny , która nawet nie skończyła liceum stała się twarzą j-popu?

Wczesne lata : 8 kwietnia 1998 do 30 listopada 2002

Spoglądając wstecz na japoński rynek w 1998 wydawać by się mogło , że nie ma tam miejsca dla Ayumi. Namie Amuro i jej, sprzedany w nakładzie ponad 2 milionów kopii, singiel "Can you celebrate?" wciąż trzymała się mocno , żeńska grupa Speed zamknęła rok z trzema milionowymi singlami oraz , największa rywalka Ayumi, Utada Hikatu , która zadebiutowała pod koniec roku. Do tego wszystkiego należy jeszcze dodać silną pozycję gatunku visual rock i szokującą śmierć gitarzysty X Japan - Hide ,żeby powstałą zagadka : jak bez praktycznie żadnej promocji Ayumi znalazła się w pierwszej dwudziestce list przebojów?

Na początku 1999 roku , nastąpił swojego rodzaju przełom w karierze Ayumi. Jej debiutancki album A song for XX , wydany 1szego stycznia , okupował pierwsze miejsce list najlepiej sprzedających się płyt przez 4 tygodnie. 26 kwietnia , jej siódmy singiel , Love~Destiny~ , liryczna ballada skomponowana przez Tsunku , również znalazła się na pierwszym miejscu. Dzięki strategii wytwórni , Ayumi udało się uniknąć konkurencji z First Love Utady Hikaru (najlepiej sprzedającym się albumem w historii Japonii) oraz najlepiej sprzedającym się singlem lat 90-tych Dango 3 Brothers
W celu zbadania nowych stylów w muzyce , Avex zaprosił do współpracy przy kompozycjach Ayumi Do As Infinity. Zaowocowało to singlami Boys&Girls oraz A. W ciągu 7 tygodni Ayumi znajdowała się na szczycie listy Oricon , z czego przez sześć pobiła Be Together Ami Suzuki. Co bardziej imponujące , A został wydany jako singiel 4A (4 główne utwory na singlu) z wieloma remixami. To wydawnictwo , długością przypominające bardziej album , stało sie najlepiej sprzedającym się singlem artystki z wynikiem 1,62 miliona. 2 album , który trafił do sklepów w październiku i spowodował spore kontrowersje w związku z okładką , na której widzimy artystkę topless , zasłoniętą tylko włosami.
W tym momencie Ayumi już przebiła Namie Amuro i Ami Suzuki , stojąc ramię w ramię z Hikaru Utadą jako najpopularniejsze artystki swojego pokolenia

W ciągu kolejnych dwóch lat , Ayumi oraz Avex robili wszystko żeby podważyć pozycję Utady Hakaru. W tym czasie , Mai Kuraki , Shiina Ringo, MISIA, oraz Goto Maki przystąpiły do wyścigu , ale w związku ze strategią marketingową , sprzedażą , czy kreatywnością albumu , żadna nie mogła zagrozić Ayumi. W końcu to Hikaru znów wspięła się na szczyt z nowymi singlami Wait & see~risk (2000) oraz Can you keep a secret? (2001) przebijając Seasons (2000) i M (2001) Ayumi ,a album Distance wydany w tym samych czasie , co A best( kompilacja wydana wbrew woli Ayumi , która miała konkurować z Distance) ledwo przewyższył sprzedaż Hamasaki. Jednak pod koniec roku , biorąc pod uwagę ogólną sprzedaż , Ayumi pobiła rywalkę.
W 2001 roku stała się pierwszą artystką po Namie Amuro , której trasa DOME TOUR odbywała się w 4 największych lokalizacjach. Na początku 2002 roku znalazła się na okładce TIME magazine.
Rok 2002 był punktem zwrotnym dla Ayumi. Jej muzyka przestała skupiać się na popowych balladach i tanecznych kawałkach i skierowała się bardziej w stronę muzyki elektronicznej. Album I am zawierał elementy hip-hopu. Jej pierwszym singlem w 2002 roku , był wydany po albumie , limitowany singiel Daybreak , który zakończył jej dotychczasowy rekord konsekwentnych singli #1 , kończąc na pozycji drugiej. Jej kolejny singiel Free & Easy znów znalazł się na szczycie , a kolejny "H" , nawet pobił Travelling Utady Hikaru i stał się piątym singlem Ayumi , który sprzedał się w nakładzie ponad miliona egzemplarzy.

Tylko w 2001 roku Avex wydał blisko miliard jenów na produkcję i promocję - ogromna część sukcesu Ayumi od czasów debiutu wiąże się z strategią marketingową. "Ayumi Hamasaki" nie była tylko piosenkarką , lecz marką samą w sobie. Jej modny wizerunek czynił z niej idealną kandydatkę na ambasadorkę firm kosmetycznych. Szminka sygnowana jej nazwiskiem zostałą wyprzedana w ciągu zaledwie dwóch dni.
Takano Yuri Beauty Clinic odnotowało 15 procentowy przyrost klientów , po tym jak widziano tam Ayumi. Telefon komórkowy w leopardzie cętki (kontynuacja wizerunku z Duty) zaprojektowany przez Ayumi , którego produkcję ograniczono do 30 tysięcy sztuk ,został całkowicie wyprzedany w przedsprzedaży
Z pewnością strategia marketingowa Avexu jest jedną nieskończoną innowacją nieustannie przyciągającą fanów nowymi stylami i produktami.

Od nowego image'u oraz ciągłej promocji do rekordowej sprzedaży , Avex i Ayumi , chcieli osiągnąć poziom Southern All Stars czy Amuro Namie. Jednakże Ayumi obracała się na zupełnie innym rynku niż wyżej wymienieni artyści w swoich złotych latach.

Koniec części I

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Kilka drobnych literówek zauważyłam - szczególnie w ostatnim akapicie a to centrum piękności o którym mowa to zapewne Takano Yuri Beauty Clinic :)
Tyle z wymądrzania :)
Dzięki za tłumaczenie!

Noriko pisze...

poprawiłam literówki i w ogóle ostatni akapit bo był trochę bez sensu...
Wybaczcie te błędy , ale tłumaczenie takiego długiego tekstu jest bardzo męczące

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP